piatok 11. augusta 2017

Moja prvá: Suzuki SV 650 S

Nadišiel ten deň, splniť si sen. Po dlhoročnom snívaní, prezeraní inzerátov, po radách motorkárov a testovacích jazdcov, som si vybral. Favoritiek bolo viac, no potom sa to začalo točiť okolo jednej. Ozýval som sa na viaceré ponuky, ale ťahalo ma to stále k jedinej, ktorú som už dlhší čas sledoval. Túžil som po nej a tak som sa vybral na obhliadku.

Bolo mi podozrivé, že je strašne dlhý čas v inzeráte, no majiteľ tvrdil, že predaj mu nesúri a pod cenu nepôjde. OK, obzeral som si ju, no ako začiatočník na prvý pohľad asi iba ťažko niečo zistím. Keďže to bolo v období môjho presťahovania, nepoznal som nikoho po blízku, kto by šiel na obhliadku so mnou. Dal som teda na pocity, emócie. Po naštartovaní ma dostal aj jej zvuk a už som bol v tej chvíli rozhodnutý :D
Motorka bola po páde (z vnútornej strany bolo vidieť opravenú kapotáž), upozornil ma na to majiteľ, že bola padnutá predchádzajúcim majiteľom. Motorka bez potrebných investícií, spoľahlivá a najbližšia investícia mala byť do pneumatík, neboli totiž najnovšie. Cena trochu spustená z pôvodnej a bolo rozhodnuté. Kupuje sa. Radosť preveľká, všetci to určite dobre poznáte. Pocit na nezaplatenie.

Keď som ju už kúpil, veselo som sa vyvážal, tešil som sa z nej a jediné čo mi vadilo, bol neskorý záber prednej brzdy (dlhý chod). Aj tak som plánoval vymeniť pôvodné hadice za pancierové, kúpiť nové páčky (táto vyzerala ´´rozpadnuto´´), vymeniť brzdové doštičky. Bol som zvedavý, či je na motorke ešte niečo zle, sám som to posúdiť nevedel ani podľa jazdy. Objednal som sa do servisu. Mechanik, prezerá, krúti hlavou a pýta sa, za koľko som ju kúpil.  Mám ju radšej predať a kúpiť niečo lepšie. Potvrdil, že motorka bola padnutá, tečie vodná pumpa, vymeniť brzdové hadice za pancierové, nové pneumatiky, možno rozobrať motor (čudné zvuky) a možno ešte niečo. Vraj do nej vrazím ešte raz toľko, za koľko som ju kúpil. Nič potešujúce. Mal som finančný limit na kúpu, jazdiť som chcel čím skôr a nepripadalo do úvahy, predávať a znova niečo kúpiť. Tiež nemusela byť záruka, že kúpim niečo lepšie. V tom sa zjavil ďalší chlapík s cigaretkou a ten to s kľudom zhodnotil: ,,Nevidím dôvod na predaj. Postupne si ju daj do poriadku a jazdíš, aspoň budeš vedieť v akom stave máš motorku a budeš mať na určitý čas pokoj od opráv. Motorky idú do peňazí.´´

Tak som ďalej jazdil a užíval si s tým, že postupne budem opravovať. No moje plány boli narušené.


PROBLÉM 1
Jazdím si v krásny slnečný deň, dávam si zastávku. Obzerám si Suzynku (dostala meno :) ), fotím si ju, pohodička a relax. Idem štartovať a nič. Prvé čo ma napadlo, že som nezacvakol stojan. To bolo v poriadku, no nič ďalšie ma nenapadlo. Telefonujem predošlému majiteľovi, či sa mu niečo podobné stalo. Povedal, že nie, ale možno bude problém s baterkou, nevie kedy bola naposledy menená. Chlapi po blízku mi teda naštartovali Suzynku pomocou káblov. Domov som došiel a potom som už znova nenaštartoval. Kúpil som novú baterku, nahodil som ju a jazdil. Až kým som neostal visieť v plnej premávke na semafore a v tých najväčších horúčavách. Nebudem popisovať podrobnejšie čo sa dialo ďalej, ale domov sa mi nakoniec podarilo dostať. Začal som zisťovať, googliť, listovať vo fórach. Všetko nasvedčovalo tomu, že je asi nefunkčný regulátor. Pri SVčkách to je asi najčastejšia slabosť. Ochotný mechanik prišiel s náhradnou baterkou, nasadil, premeral a smer servis. Ďalší telefonát zo servisu ma nepotešil, pretože neoriginálny regulátor mal hraničné hodnoty a nevedel mi zaručiť, že vždy všetko bude fungovať ako má. Tak som sa rozhodol nakoniec pre originál, takže cena narástla. Kto to sleduje, alebo menil regulátor, vie si porovnať ceny originálu s náhradou. Čo už, to k motorkám patrí, suma ma chvíľu trápila a potom som už na to ani nepomyslel. Jazdilo sa ďalej :)

Tu chcípla :)

PROBLÉM 2
Pri výmene oleja som sa rozhodol pre repas vodnej pumpy, čo neskôr mechanik potvrdil, že ak by som to nedal opraviť, mohlo byť oveľa horšie. Ukázal mi rozobraté časti a aj keď som laik, bol to hnus, čo bolo vo vnútri. Tu opäť nasledovali telefonáty čo všetko treba vymeniť a suma pekne rástla. K tomu som hneď na začiatku ešte pridal výmenu brzdových hadíc za pancierové (na prednej brzde), spolu s výmenou brzdovej kvapaliny. Peňaženka prevetraná, ale už sa jazdilo ďalej. Snáď už nebude nič potrebné.

PROBLÉM 3
Začiatkom novej sezóny som bol nedočkavý a tak som si dal prvýkrát dlhšiu trasu. Zo západu na východ (SLOVENSKO). Keď som mal ísť späť všimol som si páku zadnej brzdy od oleja. Pozerám lepšie a rozprskaný olej, kontrolujem risku oleja a hladina bola na minime. Dolial som olej a v pohode som cestu absolvoval naspäť. Olej výrazne netiekol, skôr bol rozprskaný, no smeroval som znova do servisu. Ďalšie výdavky.

PROBLÉM 4
Krátko po tom ako tiekol olej, nastal ďalší problém. Začal tiecť tlmič na prednej vidlici. Znova servis, rozbor a modlenie sa, že to nebude nič vážnejšie. No nič, ďalšia položka, ale zrepasované tlmiče a hneď bolo cítiť aj rozdiel pri jazde. Suma týchto všetkých výdavkov už prekročila polovicu ceny motorky.
Nepodarilo sa však odstrániť problém z prednej brzdy. Stále neskorý záber aj po výmene brzdových hadíc, nová páčka by to tiež nevyriešila (skúšali sme). Posledná možnosť výmena brzdovej pumpy a podľa slov mechanika by to už malo byť v poriadku. Tiež ide o vyššiu položku. Jazdiť som sa s tým naučil, no veľmi komfortné to nie je. Žiadne brzdenie dvoma prstami, ale nezvyčajne troma (prostredník, prsteník, malíček).


Ďalšie investície ma čakajú. Nech to lepšie jazdí, aby Suzynka bola krajšia a nech je všetko v poriadku. Pekne postupne. Zatiaľ som sa rozhodol si ju nechať, predsa tam je vzťah prvej motorky a niečo ma k nej priťahuje, aj napriek tomu, že som si vedomý ďalších investícií. Na druhej strane dnes je mnoho ľudí, čo si takéto a ešte aj staršie motorky upravujú, robia prestavby alebo dávajú do pôvodného stavu. Možno už nebude jazdiť ako nová alebo práve najlepšie, ale stále mi robí radosť, sú v tom emócie a vzťah. Veľa týchto kúskov už možno jazdiť nebude a stane sa tak legendou, raritou. Stále ma niečo do seba, dizajn sa mi páči (no tu má podľa mňa svojich milovníkov alebo odporcov, nič medzi) a dunivý zvuk laďáku je nezameniteľný, krásny, občas si odstrelí, zabrble.


Týmto článkom som chcel upozorniť začínajúcich jazdcov, aby si dali pozor pri výbere jazdenej motorky. Na druhej strane, možno predchádzajúci majiteľ neklamal a naozaj jazdil bez problémov. Poruchy, ktoré mi vznikli sú niekedy možno ťažko predvídateľné a začalo sa to sypať takto postupne. Došiel proste čas na bežný servis, ktorý bol možno aj zanedbaný. No teraz je to už jedno. Suzynka chvalabohu jazdí momentálne bez problémov a v zime sa jej opäť povenujem, aby zvládla ďalšiu sezónu a nesklamala ma.

Dočítali ste dokonca ? Ďakujem a som rád, že vás moje písanie zaujalo. Ak máte podobné skúsenosti alebo chcete k tomuto vyjadriť svoj názor, budem rád. Píšte, rád si prečítam pripomienky, skúsenosti, pohľady. Ozvem sa znova nabudúce.

Prajem veľa šťastných km, bez porúch ;)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára