piatok 7. júla 2017

Ako sa udržiavam vo forme

Čo robíš, že tak vyzeráš ? Ako je možné, že môžeš jesť čo chceš a nepriberieš ? To sú časté otázky, ktoré sa ma ľudia pýtajú. Pre mňa je to samozrejmosť, že vyzerám tak ako vyzerám, ale nedalo mi to nezamyslieť sa nad tým. Pokúsim sa to priblížiť a poskytnúť obraz o tom, prečo si už dlhé roky držím približne rovnakú hmotnosť a rovnaký výzor (postavu).

GENETIKA

Ďalšie otázky smerujú na mojich rodičov, či sú obézni. Nie, nikto z nich nemá nadváhu a ani nikto z rodiny na tom nie je tak zle. Ľudia si to rýchlo vysvetlia po svojom, že je to genetikou. Nevravím, že genetika nemá na tom svoj podiel, no úplne by som sa o tento fakt neopieral a nebral ho ako kľúčový. Skúste sa zamyslieť a možno vám napadne prípad, kedy rodičia majú deti, ktoré by ani neboli ich. Rodičia obézni s chorobami a deti vyšportované a fit alebo aj naopak. No dajme tomu, že genetika má na tom ako vyzerám, z časti zásluhu.

DETSTVO

Ako výrazný považujem fakt, že od detstva športujem. Bez nejakej pauzy, lenivosti. Proste sa stále našli pohybové aktivity, ktorým som sa venoval a venujem sa im dodnes. Od detstva som sa nezastavil. Bez bicykla to nikdy nešlo a ostalo mi to dodnes a dokonca slúži ako môj dopravný prostriedok a to celoročne. Kto ma dobre pozná, vie o čom je reč. Potom sa už iba čudujú, ak ma vidia bez bicykla :) V detstve to bol futbal, naháňačky, lezenie,  a ďalšie športy, pohybové aktivity a to sa z časti obnovuje, keďže trénujem deti. Mnohé prvky z detstva aplikujem už aj do tréningov dospelých. Je to nielen zábava, ale aj náročné a vtedy si uvedomujeme, že to už nie je tak jednoduché, ako to bolo v detstve. No znova to človeka nakopne a ´´omládne´´. Tie úvodzovky som tam možno ani nemusel dávať :) Približne 12 rokov som hral aktívne a na vrcholovej úrovni volejbal. To bol možno najvýraznejší podnet pre môj celkový životný štýl. O tom by sa dal napísať ďalší článok, no teraz som to uviedol ako jeden z faktov, ktorý ovplyvnil to, ako vyzerám teraz. K posilňovaniu som pričuchol už na základnej škole a to mi ostalo tiež dodnes.


STRAVA

Moja asi najmenej obľúbená téma. Rôzne smery, každý tvrdí niečo iné a na každého aj platí niečo iné. Neriešim. Keď som sa začal o to viac zaujímať, tak výrazným krokom bolo obmedzenie sladkostí, vylúčenie sladených nápojov, vysmážaných jedál. Nie preto, že som musel, ale chcel som a pocítil som určité zmeny a rozdiel. V trávení, na pokožke, znížená únava a viac energie,...
Momentálne vo veľkej miere moju stravu tvoria vajíčka, mäso (rôzne druhy, najčastejšie asi bravčové), ryby, ryža, zemiaky, veľa zeleniny, šunky, tvrdé syry, biele farmárske jogurty, čistá voda, káva, čaj (zelený, bylinkové najčastejšie), horká  70 a viac %ná čokoláda. To je to najčastejšie, ale doprajem si čokoľvek na čo mám chuť. No vždy s mierou a tak nejak kontrolovane, ak viem, že mi to nepoškodí. Ak to preženiem pocítim to hneď. Nie na váhe a na výzore, ale najviac asi na tréningu (rýchly nástup únavy, nedostatok energie a sily,...),zhoršené trávenie a podobne. Takže určité potraviny tvoria základ môjho stravovania a zvyšok je tak mimo, čo nie je pre mňa podstatné, ale na spestrenie a pre zmenu.

TRÉNING

Mnoho sa zmenilo od čias, kedy som začal s cvičením. Človek musí aj pracovať, má mnoho iných povinností a to ešte chcem pomáhať mnohým ďalším ľuďom. V krátkosti, môj tréning trvá väčšinou do hodiny, max hodina a pol a niekedy naopak iba 30 minút, preto musí byť čo najefektívnejší. Cvičenia s vlastnou váhou, kettlebell, veľká činka, občas jednoručky a kotúče. Najčastejšie využívané cvičenia, drep s veľkou činkou, pistol squat, bench press, zhyby na hrazde/ kruhoch, kľuky, swing, turkish getup, military press s kettlebell, cvičenia na bradlách, občas pre zmenu cvičenia na TRX.
Príklad tréningu (4 série):
1. Bench press
2. Zhyby na hrazde
3. Drep s veľkou činkou
4. Preskoky cez švihadlo

Tréning s kettlebell:
1. Swing 10x10
2. Turkish getup 5x5

Chcem z tréningu za krátky čas vyťažiť čo najviac. Prvoradé je pre mňa cvičiť technicky správne a bezpečne. Zdokonaľovať nedostatky a slabiny, budovať silu, vytrvalosť a udržiavať sa v kondícii. Výzor je bonus.



SPÁNOK a REGENERÁCIA

Veľmi podstatné faktory pre mňa. Dostatočne dlhý a hlavne kvalitný spánok ovplyvňuje nielen kvalitu nasledujúceho dňa, ale aj to ako sa cítim a ako fungujem počas celého dňa. Som presvedčený, že kvalitný spánok ovplyvňuje to, ako vyzerá moje telo, pretože počas spánku regeneruje a tiež to úzko súvisí so stravou (hlavne s večerou). Mám spánkový režim (určitá hodina, kedy chodím spať a to isté je aj so vstávaním), ktorý keď je narušený, cítiť to. Spím približne 6-7 hodín a navyše ak mi to čas dovoľuje, tak poobede 1-1,5 hodiny.
Masáž má na mňa tiež veľmi priaznivý vplyv, ale priznám sa, že ju veľmi neabsolvujem. No využívam blackroll a neviem si ho vynachváliť. Super vec.
Teraz v lete padne vhod plávanie v jazere, hlavne večer po celom dni a osvedčilo sa mi aj otužovanie v jeseni. Kvôli chorobe som to potom prerušil, no tento rok začnem znova. Telo takto rýchlejšie zregeneruje.
Občas si doprajem deň alebo viac dni aj úplného ničnerobenia. Proste vypnúť.



VOĽNÝ ČAS

Záľuby, priatelia, spoločenské akcie a podobne. Venovať čas tomu, čo vás baví a napĺňa. U mňa je to napríklad jazda na motocykli, návšteva športových podujatí, čítanie kníh, .... To čo vás robí kľudnými, máte z toho nefalšovanú radosť a robí vás to šťastnými.

PSYCHIKA

Snažím sa myslieť pozitívne a to aj v horších a zlých obdobiach, snažím sa netrápiť. Redukujem stres na minimum, nevytváram konfliktné situácie. Snažím sa nevytvárať si nepriateľov a utvárať si priateľské vzťahy. Raz za čas si doprajem poriadnu žúrku :) Pokúšam sa nemyslieť  a nezaoberať sa peniazmi (či ich je dostatok alebo nie). Veľa snívam, vizualizujem a predstavujem si (ani neviem ako a mnoho vysnívaného som už dosiahol, bez toho, aby som cítil, že ma to stalo veľa úsilia, vždy som sa snažil snívať reálne). Snažím sa neustále vzdelávať, sebazdokonaľovať a pracovať na svojich nedostatkoch a slabých stránkach.


Niekedy mi ľudia tvrdili, že ak skončím s aktívnou kariérou volejbalu, začnem priberať. U mnohých sa to možno deje, ak prestanú aktívne športovať. No môj aktívny život pokračoval a pokračuje aj naďalej. Venujem sa ďalším mnohých aktivitám, pracujem na svojom lepšom ´´JA´´ a od toho sa odvíja moje zdravie, výzor, kvalita života. Nielen cvičenie a strava, ale aj mnohé iné faktory ovplyvňujú to, ako sa cítite a ako vyzeráte. Možno nie je chyba v strave a v tréningu, ale v psychike alebo v regenerácii. Skúste sa zamyslieť a pracovať na sebe komplexne. Vybudujte si aktívny životný štýl, plný šťastia, radosti a pokoja :)

Ak vás niečo zaujíma, alebo máte inú skúsenosť, kontaktuje ma, píšte mi.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára