Snom každého človeka je pracovať v oblasti, o ktorú má záujem, má z práce radosť, minimum stresujúcich situácií a v neposlednom rade aj adekvátne finančné ohodnotenie. Ruku na srdce ! Koľkí z nás majú takúto prácu ? Málokto si v dnešnej dobe pochvaľuje svoje zamestnanie. Nebaví ho práca, je psychicky aj fyzicky vyčerpaný, má nedostatok volného času, práci obetuje všetko, aby uživil seba s rodinou, ale finančné ohodnotenie tomu nezodpovedá. Niekedy je chyba v nás a nie v zamestnávateľovi. Objavuje sa veľa nových tvrdení a teórií že úspešný môžeme byť vtedy, ak sa sústredíme sami na seba, budeme robiť veci, ktoré nás bavia a budeme sa snažiť zdokonaľovať sa v danej oblasti. Do práci premietneme sami seba. Je to už samozrejme na iný článok, ale smerujem k predstaveniu skupiny ľudí, ktorí preniesli svoju záľubu do pracovnej činnosti. Užívajú si to, robia tým radosť nielen sebe, ale zároveň pomáhajú aj ostatným a napredujú vpred.
Švihaj Šuhaj
Vznik cyklokuriérskej služby Švihaj Šuhaj v Bratislave bol inšpirovaný už dlhodobo fungujúcou firmou v Budapešti Hajtás Pajtás, čo by v preklade malo znamenať Švihaj Šuhaj. Pri zrode stáli dvaja cyklistickí nadšenci Ferenc Viola a Gábor Bindics, ktorý rozbehli tento projekt, na ktorý sme sa postupne chytali ďalší a každý pridal niečo zo seba a stále to funguje. A funguje to dobre :)
2. Aké boli začiatky ? Ako ste sa rozrástli ?
Začiatky, ako to už býva, boli ťažké, ale plné nadšenia a ideálov. Názov firmy Švihaj Šuhaj je na jednej strane veľmi chytľavý a ľudia si nás ľahko zapamätajú. Avšak niekedy bolo ťažké zákazníkov presvedčiť o našej profesionalite a schopnosti promptne a spoľahlivo vybavovať objednávky. Niekedy si mysleli, že si robíme srandu, že doručujeme zásielky na bicykli a k tomu ten názov... No nikdy sa nestalo, že by bol niekto s našimi službami nespokojný, keď nás už vyskúšal. Najväčší posun nastal v roku 2012, keď sme nadviazali spoluprácu s najväčšou Bratislavskou citykuriérskou firmou GO4, kde tiež fungovali niekoľkí cyklokuriéri. Počet švihajúcich šuhajov tak narástol a navyše sa rozšírilo aj spektrum služieb, ktoré vieme zákazníkom ponúknuť. Neskôr prišiel prvý cargobike, čo bola pre nás taká malá revolúcia. Toto leto pribudol druhý, ešte s väčšou kapacitou, z ktorého sme tiež veľmi nadšený. Snažíme sa byť progresívny a neustále napredovať. :)
Väčšina ľudí nás vníma naozaj pozitívne, čo nás veľmi teší a dodáva veľa energie pri šliapaní do pedálov. Často sa nás pýtajú, či jazdíme aj v zime, alebo daždi.. Na to je jednoduchá odpoveď. Jedna noha hore, druhá dole a tak ďalej.. :) Bicyklovať sa dá vždy, niekedy to ide trochu pomalšie, ale dá sa to vždy. S času načas sa stretneme s nejakým neohľaduplným šoférom, ktorý si myslí, že mu patrí celá cesta a tak sa rozčuľuje, nadáva a kričí nech vypadneme z cesty a podobne. Z toho si už ťažkú hlavu žiadny šuhaj nerobí. Väčšina šoférov je však už tolerantných a chápu, že cesta nepatrí iba im.
4. Čo musí spĺňať taký cyklokuriér ? Ako prebieha jeho výber ? Je špeciálne testovaný ?
Správny cyklokuriér sa samozrejme musí vedieť dobre bicyklovať :) ale musí aj poznať bratislavské ulice, musí sa vedieť rýchlo a efektívne pohybovať mestom . Nesmie ho zastaviť dážď ani sneh. Musí byť spoľahlivý, aby každú zásielku vybavil na čas a presne podľa požiadaviek klienta. Musí sa veľa usmievať, aby z jeho návštevy mal klient dobrý pocit. Výber nie je nijako extra špeciálny. Po stručnom ústnom pohovore si ide nádejný šuhaj zabicyklovať s vedúcim našej družiny a ten veľmi rýchlo zistí, či sa na túto prácu hodí, alebo nie.
5. Ako riešite situáciu v prípade poruchy bicykla cyklokuriéra ? Je zásielka aj v takomto prípade doručená načas ? Ako riešite doručenie zásielok v prípade nepriaznivého počasia ?
Každá zásielka má časový limit, v ktorom garantujeme, že bude doručená. Snažíme sa nenechávať doručenie na poslednú chvíľu, aby v prípade poruchy, nehody a podobne, vždy ostalo dosť času na doručenie zásielky iným šuhajom. Väčšina šuhajov používa plášte odolné voči defektom a o svoj bicykel sa príkladne stará, takže takéto situácie sa stávajú len zriedka. Čo sa týka zlého počasia, to nás dokáže maximálne spomaliť, ale nikdy nie zastaviť. Naše ruksaky sú 100% nepremokavé a na cargobiku je tiež nepremokavá uzamykateľná debnička, takže aj zásielka je vždy v bezpečí pred počasím. V úplne krajnom prípade pohromy, defektu všetkých kolies, polámaného rámu, alebo únosu šuhaja mafiou, nám vždy vedia pomôcť naši kolegovia z GO4.
6. Aké máte ciele a vízie do budúcna ? Myslíte, že cyklokuriéri sú hudbou budúcnosti a objavia sa aj v ďalších mestách ?
Myslíme si, že cyklokuriérske služby naozaj majú budúcnosť, ale to platí aj o cyklodoprave všeobecne. Doprava, najmä v centrách miest sa neustále zahusťuje. Problémy mestskej mobility sa nedajú riešiť donekonečna len budovaním nových ciest a parkovísk, niekde musia žiť a pohybovať sa aj ľudia a v tomto smere môže pomôcť bicykel, lebo dokáže uspokojiť prepravné nároky osôb a čo je pre nás dôležité, aj tovaru, a to pri minimálnych nárokoch na priestor a infraštruktúru. Preto sa snažíme ponúknuť alternatívu automobilovej doprave v čo najväčšom rozsahu. Čo sa nám veľmi darí.
V absolútnej väčšine európskych aj svetových metropol úspešné fungujú rôzne cyklokuriérske spoločnosti a to nie len preto, že to tých ľudí baví, ale najmä preto, že je to naozaj efektívne.
V absolútnej väčšine európskych aj svetových metropol úspešné fungujú rôzne cyklokuriérske spoločnosti a to nie len preto, že to tých ľudí baví, ale najmä preto, že je to naozaj efektívne.
Je dôležité si uvedomiť, že každú cestu, ktorú cyklokuriér vykoná, to znamená prepraví nejakú zásielku, list, balíček, akýkoľvek tovar, by inak vykonalo auto. Automobil pri prevádzke aj pri výrobe v továrni spotrebuje množstvo surovín a značne znečisťuje životné prostredie. Zatiaľ čo bicykel je absolútne nenáročný na svoju prevádzku. Jediná spotreba je iba to čo jazdec zje. Čo sú u všetkých šuhajov síce poriadne porcie, ale v princípe to nijako neznečisťuje životné prostredie. Samozrejme nie všetko sa dá prepraviť na bicykli, ale podľa viacerých výskumov sa minimálne 50% prepráv v rámci mesta dá vykonať bicyklom. A v takomto rozsahu by to dokázalo zásadne zlepšiť situáciu v doprave. Niekedy tie najlepšie riešenia môžu byť zároveň tie najjednoduchšie.
My Šuhajom ďakujeme za príjemný rozhovor a želáme im veľa šťastia, síl, zdravia a úspešného napredovania.
Klikni TU a sleduj cyklokuriéra v akcii.
Článok je prevzatý zo stránky www.osobnytrener.net. Rozhovor vznikol v septembri v roku 2014.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára