streda 7. decembra 2016

Švihaj Šuhaj cyklokuriéry

Snom každého človeka je pracovať v oblasti, o ktorú má záujem, má z práce radosť, minimum stresujúcich situácií a v neposlednom rade aj adekvátne finančné ohodnotenie. Ruku na srdce ! Koľkí z nás majú takúto prácu ? Málokto si v dnešnej dobe pochvaľuje svoje zamestnanie. Nebaví ho práca, je psychicky aj fyzicky vyčerpaný, má nedostatok volného času, práci obetuje všetko, aby uživil seba s rodinou, ale finančné ohodnotenie tomu nezodpovedá. Niekedy je chyba v nás a nie v zamestnávateľovi. Objavuje sa veľa nových tvrdení a teórií že úspešný môžeme byť vtedy, ak sa sústredíme sami na seba, budeme robiť veci, ktoré nás bavia a budeme sa snažiť zdokonaľovať sa v danej oblasti. Do práci premietneme sami seba. Je to už samozrejme na iný článok, ale smerujem k predstaveniu skupiny ľudí, ktorí preniesli svoju záľubu do pracovnej činnosti. Užívajú si to, robia tým radosť nielen sebe, ale zároveň pomáhajú aj ostatným a napredujú vpred.

Švihaj Šuhaj



1. Ako vznikol Váš projekt ? Čo bolo najväčším podnetom ?
Vznik cyklokuriérskej služby Švihaj Šuhaj v Bratislave bol inšpirovaný už dlhodobo fungujúcou firmou v Budapešti Hajtás Pajtás, čo by v preklade malo znamenať Švihaj Šuhaj. Pri zrode stáli dvaja cyklistickí nadšenci Ferenc Viola a Gábor Bindics, ktorý rozbehli tento projekt, na ktorý sme sa postupne chytali ďalší a každý pridal niečo zo seba a stále to funguje. A funguje to dobre :) 
      
2. Aké boli začiatky ? Ako ste sa rozrástli ?
Začiatky, ako to už býva, boli ťažké, ale plné nadšenia a ideálov. Názov firmy Švihaj Šuhaj je na jednej strane veľmi chytľavý a ľudia si nás ľahko zapamätajú. Avšak niekedy bolo ťažké zákazníkov presvedčiť o našej profesionalite a schopnosti promptne a spoľahlivo vybavovať objednávky. Niekedy si mysleli, že si robíme srandu, že doručujeme zásielky na bicykli a k tomu ten názov... No nikdy sa nestalo, že by bol niekto s našimi službami nespokojný, keď nás už vyskúšal. Najväčší posun nastal v roku 2012, keď sme nadviazali spoluprácu s najväčšou Bratislavskou citykuriérskou firmou GO4, kde tiež fungovali niekoľkí cyklokuriéri. Počet švihajúcich šuhajov tak narástol a navyše sa rozšírilo aj spektrum služieb, ktoré vieme zákazníkom ponúknuť. Neskôr prišiel prvý cargobike, čo bola pre nás taká malá revolúcia. Toto leto pribudol druhý, ešte s väčšou kapacitou, z ktorého sme tiež veľmi nadšený. Snažíme sa byť progresívny a neustále napredovať. :)


3. Vnímajú  Vašu prácu ľudia pozitívne ? S akými reakciami ste sa stretli ?
Väčšina ľudí nás vníma naozaj pozitívne, čo nás veľmi teší a dodáva veľa energie pri šliapaní do pedálov. Často sa nás pýtajú, či jazdíme aj v zime, alebo daždi.. Na to je jednoduchá odpoveď. Jedna noha hore, druhá dole a tak ďalej.. :) Bicyklovať sa dá vždy, niekedy to ide trochu pomalšie, ale dá sa to vždy. S času načas sa stretneme s nejakým neohľaduplným šoférom, ktorý si myslí, že mu patrí celá cesta a tak sa rozčuľuje, nadáva a kričí nech vypadneme z cesty a podobne. Z toho si už ťažkú hlavu žiadny šuhaj nerobí. Väčšina šoférov je však už tolerantných a chápu, že cesta nepatrí iba im.

4. Čo musí spĺňať taký cyklokuriér ? Ako prebieha jeho výber ? Je špeciálne testovaný ?
Správny cyklokuriér sa samozrejme musí vedieť dobre bicyklovať :) ale musí aj poznať bratislavské ulice, musí sa vedieť rýchlo a efektívne pohybovať mestom . Nesmie ho zastaviť dážď ani sneh. Musí byť spoľahlivý, aby každú zásielku vybavil na čas a presne podľa požiadaviek klienta. Musí sa veľa usmievať, aby z jeho návštevy mal klient dobrý pocit. Výber nie je nijako extra špeciálny. Po stručnom ústnom pohovore si ide nádejný šuhaj zabicyklovať s vedúcim našej družiny a ten veľmi rýchlo zistí, či sa na túto prácu hodí, alebo nie.

5. Ako riešite situáciu v prípade poruchy bicykla cyklokuriéra ? Je zásielka aj v takomto prípade doručená načas ? Ako riešite doručenie zásielok v prípade nepriaznivého počasia ?
Každá zásielka má časový limit, v ktorom garantujeme, že bude doručená. Snažíme sa nenechávať doručenie na poslednú chvíľu, aby v prípade poruchy, nehody a podobne, vždy ostalo dosť času na doručenie zásielky iným šuhajom. Väčšina šuhajov používa plášte odolné voči defektom a o svoj bicykel sa príkladne stará, takže takéto situácie sa stávajú len zriedka. Čo sa týka zlého počasia, to nás dokáže maximálne spomaliť, ale nikdy nie zastaviť. Naše ruksaky sú 100% nepremokavé a na cargobiku je tiež nepremokavá uzamykateľná debnička, takže aj zásielka je vždy v bezpečí pred počasím. V úplne krajnom prípade pohromy, defektu všetkých kolies, polámaného rámu, alebo únosu šuhaja mafiou, nám vždy vedia pomôcť naši kolegovia z GO4. 

6. Aké máte ciele a vízie do budúcna ? Myslíte, že cyklokuriéri sú hudbou budúcnosti a objavia sa aj v ďalších mestách ?
Myslíme si, že cyklokuriérske služby naozaj majú budúcnosť, ale to platí aj o cyklodoprave všeobecne. Doprava, najmä v centrách miest sa neustále zahusťuje.  Problémy mestskej mobility sa nedajú riešiť donekonečna len budovaním nových ciest a parkovísk, niekde musia žiť a pohybovať sa aj ľudia a v tomto smere  môže pomôcť bicykel, lebo dokáže uspokojiť prepravné nároky osôb a čo je pre nás dôležité, aj tovaru, a to pri minimálnych nárokoch na priestor a infraštruktúru. Preto sa snažíme ponúknuť alternatívu automobilovej doprave v čo najväčšom rozsahu. Čo sa nám veľmi darí.
V absolútnej väčšine európskych aj svetových metropol úspešné fungujú rôzne cyklokuriérske spoločnosti a to nie len preto, že to tých ľudí baví, ale najmä preto, že je to naozaj efektívne.

7. Aké výhody prinášajú a aký prínos pre spoločnosť majú cyklokuriéri ?
Je dôležité si uvedomiť, že každú cestu, ktorú cyklokuriér vykoná, to znamená prepraví nejakú zásielku, list, balíček, akýkoľvek tovar, by inak vykonalo auto. Automobil pri prevádzke aj pri výrobe v továrni spotrebuje množstvo surovín a značne znečisťuje životné prostredie. Zatiaľ čo bicykel je absolútne nenáročný na svoju prevádzku. Jediná spotreba je iba to čo jazdec zje. Čo sú u všetkých šuhajov síce poriadne porcie, ale v princípe to nijako neznečisťuje životné prostredie. Samozrejme nie všetko sa dá prepraviť na bicykli, ale podľa viacerých výskumov sa minimálne 50% prepráv v rámci mesta dá vykonať bicyklom. A v takomto rozsahu by to dokázalo zásadne zlepšiť situáciu v doprave. Niekedy tie najlepšie riešenia môžu byť zároveň tie najjednoduchšie. 

My Šuhajom ďakujeme za príjemný rozhovor a želáme im veľa šťastia, síl, zdravia a úspešného napredovania.

Klikni TU a sleduj cyklokuriéra v akcii.

Článok je prevzatý zo stránky  www.osobnytrener.net. Rozhovor vznikol v septembri v roku 2014.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára