pondelok 5. decembra 2016

Rozhovor s Ivonou Škrabovou

Tento článok je z archívu, takže nie všetky informácie musia byť aktuálne. Rozhovor sa uskutočnil v októbri v roku 2013. Myslím si, že aj napriek tomu je zaujímavý a inšpiratívny a že Vás zaujme rovnako ako aj mňa. Článok je prebratý z blogu zo stránky www.osobnytrener.net.

Ľudia túžia po úspechu, po zmenách, chcú byť šťastní a mať pocit istoty vo svojom živote. Koľkí  sú ochotní pre to aj niečo urobiť ? Väčšinou závidia alebo obdivujú tých úspešnejších, ale aj tí úspešní raz začínali. Začiatky vždy boli aj budú ťažké, ešte ťažšie bude prekonávať prekážky a pády. Kto zotrvá a bude bojovať, tak ten zvíťazí.
Ivona Škrabová vám odpovie ako na to a ako sa dopracovala ona k svojmu úspechu. Prajem príjemné čítanie a inšpiráciu.




1. Ahoj Ivona. Predstáv sa naším čitateľom/kám. Odkiaľ pochádzaš, kde pôsobíš a čím sa zaoberáš v súčasnosti ?
Volám sa Ivona Škrabová, pochádzam zo Svidníka a momentálne žijem a pôsobím v Antverpách v Belgicku od júna 2013.

2. Ako si dosiahla vyšportovanej postavy ? Ako dlho to trvalo a čo všetko to obnášalo ?
Pri štúdiu na Leteckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach som sa začala venovať fitness a posilňovaniu, s cieľom, ako väčšina žien – zhodiť pár prebytočných kilogramov. Začiatky bývajú ťažké, ale keď som videla prvé výsledky cvičenie ma chytilo natoľko, že som sa rozhodla štartovať na súťaži. Príprava zahŕňala náročný tréning a diétu. V jeseni 2011 som sa zúčastnila dvoch pohárových súťaži na Slovensku, bez nejakých výrazných výsledkov, ale v tom čase to bolo moje osobné víťazstvo samej nad sebou, zmeniť svoje telo a mať odvahu postaviť sa na pódium. Vyšportovať a vytvarovať postavu si vyžadovalo dlhú dobu, chcela som ísť na to postupne a predísť jojo efektu po ukončení diéty. Zmenila som kompletne stravovacie návyky a cvičenie sa stalo bežnou súčasťou môjho života. Takže do dnešnej podoby a formy cca 5 rokov. Boli aj náročné chvíle, no NIKDY sa netreba vzdávať! Chcela som sa do problematiky dostať hlbšie, tak v júni 2012 som sa stala trénerkou I. stupňa kulturistiky, fitness a silového trojboja. Na Slovensku som pracovala ako fitness trénerka a inštruktorka Pilatesu.

3. Aké máš úspechy ? Aké ciele v tomto smere si si dala do budúcnosti ?
Mojimi zatiaľ najväčšími úspechmi bola účasť na BK Belgische Kampioneschap (01/12/2013) ktoré sa konali v Turnhoute v Belgicku. Na súťaži sa zúčastnilo 167 pretekárov z rôznych kategórií. Konkrétne v mojej Bikini Fitness kategórii bolo 11 súťažiacich, z toho niektoré skúsené medailistky, takže konkurencia bola vysoká, no podarilo sa mi vybojovať striebornú medailu, kde mi zlato ušlo len o jeden bod. Vďaka týmto výborným výsledkom som sa nominovala na ďalšiu súťaž Flexcup 2013, ktorá sa konala vo Veldhovene v Holandsku. Flexcup je veľmi prestížna súťaž a veľtrh, na ktorom sa zúčastňujú rôzne kategórie súťažiacich. Tento rok to bolo 260 pretekárov. Konkrétne v mojej kategórii Bikini fitness bolo 39 súťažiacich, boli sme rozdelené na dve kategórie. Ja som sa ocitla v kategórii, kde bolo 24 pretekárok. Všetky dievčatá boli krásne a vo výbornej forme. Tu už som sa spoliehala na dobrú prezentáciu, ktorej tréning som nezanedbala. Bol to úžasný pocit, keď sa mi podarilo obhájiť striebro a uspieť v tak silnej konkurencii a výsledky poroty si o to viac vážim, že rozhodovali aj legendy kulturistiky sestry Juliette a Liona Bergmanové. Na začiatok, že som tu úplne nová, bez známosti a sponzora priam neuveriteľné. Na jarnú sezónu mám na pláne niekoľko súťaži, no všetko záleží od toho, či sa mi podarí nájsť sponzora, lebo tento šport, ako aj každý iný je finančne náročný a chce to dokonalé plánovanie, manažment a správne načasovanie diéty a formy. Samozrejme sa chcem naďalej venovať práci osobnej trénerky, ktorá ma veľmi napĺňa a do budúcnosti možno pripraviť nejakú skvelú pretekárku takisto.




4. Kedy si sa rozhodla pre tento životný štýl ? Čo ťa k tomu viedlo ? Kto ťa najviac podporoval a pomáhal ti ?
Pre tento životný štýl som sa rozhodla počas vysokej školy, ako som už skôr spomínala, zbaviť sa kilogramov. Počas strednej školy som sa venovala viacerým športom a vždy som bola štíhla, no keď som nastúpila na vysokú školu, začali sa moje zdravotné problémy so štítnou žľazou, čoho následkom som náhle pribrala. Hormonálna nerovnováha v tele dokáže narobiť riadne zlo. Musela som podstúpiť liečbu a následne aj operáciu, po ktorej už lieky musím užívať stále. Prvoradé bolo zdravie, ale jednoducho som sa nechcela zmieriť so svojou postavou a rozhodla som sa, že s tým musím niečo urobiť. Podporovali ma všetci, najviac môj priateľ a rodina, ale aj kamarátky, s ktorými som chodievala cvičiť a samozrejme tréneri.


5. Ako často trénuješ ? Na čo sa najviac zameriavaš počas tréningov ?
To záleží od toho, či som momentálne v príprave na súťaž, alebo nie. V príprave je to veľmi náročné skĺbiť prácu s dvoj až trojfázovými tréningami. Preto sa zameriavam na efektivitu tréningov. Ak trénujem ráno, tak je to kardio tréning, alebo insanity tréning, alebo Pilates. A počas dňa alebo večer tréning s váhami, rozdelený na partie 5 x do týždňa. Ak trénujem s váhami doobeda, tak večer pred spaním dávam kardio tréning. Jeden deň v týždni sa snažím dať si oddychový deň, poprípade len ľahký kardio tréning, lebo regenerácia svalov je takisto veľmi dôležitá ako predísť nepríjemnej niekoľkodňovej tenzii alebo úrazu, čo by bolo pred súťažou veľmi nepríjemné. Ak práve nie som v príprave veľmi rada si vychutnám aj iné druhy športu, ale mám rada poriadne pomalé tréningy s váhami. Mne totiž tréning trvá neuveriteľne dlho, všetko chcem odcvičiť správne, o 1 sériu menej by som si skrátka neodpustila. Najviac sa zameriavam na zadok a nohy, ale rada cvičím celé telo, preto sa aj tréningy snažím robiť komplexne, aby sa rozvíjali všetky svaly.


6. Čo strava a regenerácia ?
Strava – najväčšia veda. Akokoľvek dobre navrhnutý tréning nikdy nebude 100% účinný bez stravy. Kocky na bruchu totiž vznikajú v kuchyni ! Ja v kuchyni trávim mnoho času, hlavne v príprave na súťaž chodím všade s kelímkami, a je to únavne a takisto to chce presné plánovanie, váženie a nakupovanie správnych potravín. No ak vidím výsledky, veľmi to motivuje. Treba vedieť podstatný rozdiel, či je to príprava na súťaž, čo je diéta a tá sa nedá držať celý život, alebo normálny život. Preto odporúčam normálne zdravé stravovanie – kuracím mäsom, rybami, ryžou, zeleninou, ovocím, vajíčkami, mliečnymi a celozrnnými výrobkami sa nedá nič pokaziť. Piť dostatok tekutín, jesť pravidelne v menších porciách, obmedziť tuky a cukry, poprípade si vyberať zdravšie varianty týchto výrobkov. Aj keď máme radi sladkosti alebo len tak maškrtíme, treba mať výdaj energie – cvičenie a pohyb. Jedine takto sa dá dosiahnuť a udržať dobrá postava. Ak máme radi priveľa nezdravých jedál, tak to chce zásadnú zmenu stravovacích návykov, potom to určite pôjde jednoduchšie. Regenerácia, ako som už skôr spomínala, je veľmi dôležitá, kvalitný spánok a takisto aj nejaký oddych, ak nám to čas dovoľuje. Hlavne počúvať vlastné telo, keď máme dosť je potrebné si oddýchnuť.

7. Ako tráviš voľný čas ? Aké máš záľuby ?
Voľný čas – dobrá otázka, ten nejako nemám, no na druhej strane som rada, že môžem tráviť čas takou činnosťou, čo ma baví, takže vzájomne sa to kompenzuje, ale mám mnoho záujmov. Nikdy nepohrdnem možnosťou spraviť niečo pre seba a svoje zdravie, väčšinou je to šport, wellnes, takisto aj shopping. Keďže žijem v Antverpách, meste bicyklov, ktorý je tu najčastejším dopravným prostriedkom, všade chodím na ňom, určite pomáha udržiavať vo forme a šetrí čas. Mojou veľkou záľubou je vizážistika, ktorej sa našťastie môžem venovať popri práci. Bez umenia by bol život veľmi nudný a mňa baví robiť ženy krásnymi.



8. Čo by si odkázala hlavne ženám ? Ako dosiahnuť peknej postavy, lepšej fyzickej a psychickej pohody ? Na čo sa majú zamerať ? Ako sa správne motivovať ?
Nebáť sa, nehanbiť sa a hlavne nabrať odvahu ísť cvičiť. Deň sa síce skladá z 24 hodín, počas ktorých nám treba stihnúť množstvo vecí, ale lepšie je hoci len pol hodinu venovať cvičeniu a urobiť niečo pre seba, svoje telo, svoje zdravie a pre svoj dobrý pocit, ako neurobiť nič. Na začiatok je najlepšie nechať si poradiť od trénera, naučiť sa správnu techniku cvičenia, lebo nesprávnom technikou si môžeme ublížiť. Dozvedieť sa nové veci o strave, lebo niekedy aj bežné maličkosti ako obľúbený sladký nápoj, alebo maškrta, ktorú si doprajeme každý deň a ktorej sa nechceme vzdať môže našu formu brzdiť. Doprajme si, ale raz za čas a s mierou. Samozrejme to nevzdávať na začiatku, ak sa výsledky nedostavia v takom čase, akoby sme očakávali. Ani kilá sa nenalepia za mesiac, tak aj zhodiť ich nebude trvať mesiac, ale keď sa na to pozrieme ako na dlhodobý proces, tak aj výsledky budú o to motivujúcejšie a trvalejšie. Špeciálne pre ženy – nebojte sa váh, ak ich robíte pod odborným dohľadom. Veľké svaly z činiek len tak nenarastú, ale ak chcete vytvarovať boky nohy a zadok jednoznačné odporúčam drepy a výpady, tie z tréningu nevynechávať. Nesústrediť sa nikdy len na jednu partiu, výsledky sa dostavia vždy komplexne, preto precvičovať celé telo. Po tréningu sa uvoľní a precvičí nielen telo, ale aj myseľ, čo je v dnešnej uponáhľanej dobe veľmi dôležité. Netráviť zbytočne hodinu na stacionárnom bicykli debatovaním, ale radšej 15 minút a poriadne. Keď sa telo potí – tuk plače. Veľmi pomôžu aj zdanlivé maličkosti ako použiť schody namiesto výťahu, bicykel namiesto auta, prechádzka v rýchlejšom tempe. Všetkým čitateľom a čitateľkám prajem všetko dobré, hlavne nestratiť motiváciu a trpezlivosť, v prípade cvičenia a zdravého životného štýlu sa to VŽDY vyplatí!



Ivone ďakujeme za rozhovor a držíme jej prsty pri dosahovaní ďalších úspechov.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára